JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH….CZY W OGÓLE WPŁYWA?

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?

Nie tak dawno, zaryzykowałam i opublikowałam na blogu wpis, który tematycznie w mojej ocenie trochę odstawał od tego co pojawiało się dotychczas. Mówię tu o wpisie o łazienkach szkolnych, zmorze z mojego dzieciństwa, która ku mej nieopisanej radości, okazała sie być nei tylko moją traumą. Dziękuję Wam za wiadomości z podziękowaniami, z pytaniami o poradę. Odnoszę wrażenie, to jak wyglądają szkoły wynika w dużej mierze z pogodzenia się pedagogów z zaistniałą sytuacją, brakiem inicjatywywy i pewnie czasem odbrobiną zniechęcenia. Na szczęście wasze wiadomości wyprowadziły mnie nieco z tego błędu. Okazuje się, że inicjatywa wśród nauczycieli jest i to wielka. Natomiast wprowadzenie tych zmian w życie to już o wiele trudniejsze. Wiele czynników ma wpływ na taką decyzję, czasem natrafiają na ścianę pod postacią dyrekcji. Okazuje się, że to temat rzeka. 

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?

Dziś pójdę o krok dalej i podzielę się z Wami moimi doświadczeniami, mającymi bezpośredni związek z wystrojem wnętrz w szkołach. Pomoc przy projektowaniu wnętrza szkoły był dla mnie niesamowitym doświadczeniem. Nie codziennie ma się okazję projektować taką przestrzeń. Feedback otrzymany od dzieci i rodziców po pierwszym semestrze działania szkoły jest bezcenny i jeszcze mocniej utwierdza mnie w przekonaniu, że robimy wspólnie coś ważnego. Jeśli chcemy by nasze maluchy wyrosły na kreatywnych, wrażliwych na otoczenie ludzi, musimy zrobić wszystko, by mogłby się rozwijać w najlepszych możliwych warunkach. 

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?

Natrafiłam całkiem niedawno na artykuł, w którym dyrektor jednej z polskich szkół opowiadał o swoich odwiedzinach w jednej ze szkół w Finlandii. To właśnie uczniowie z Finladii okazali się najlepszymi na świecie. Czemu? Kiedy czyta się zebrane w punktach zasady obowiązujące w tamtejszych szkołach, to wyglądają  one zupełnie inaczej, niż te które znamy. 

Przede wszystkim liczy się to, że wszyscy musza czuć się w szkole swodobniemogą chodzić boso jeśli mają ochotę, hodować niewielkie zwierzęta (na przykład patyczaki). Siedzenie przez 45 minut w ławce, która przeważnie nie jest wcale wygodna, wcale nie sprzyja nauce ani odpowiedniemu rozwojowi. W fińskich szkołach ławki nie są potrzebne, a dzieci i tak osiągają świetne wyniki. Czasem warto szkolną przestrzeń uzupełnić o dodatkowe miejsca, gdzie dzieci mogą swobodnie siedzieć, czytać czy omawiać wspólnie tematy zajęć. W szkolnych salach zawsze sporo jest dużych okien, które aż proszą się o to, żeby stworzyć tam wygodne siedziska i przy okazji miejsce na schowanie pomocy szkolnych. 

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA? JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?

W takiej szkole zupełnie inaczej podchodzi się do uczniów. Nauczyciele nie są autorytetami "z przydziału", ale dlatego że na to pracują, mówią tym samym językiem co dzieci, rozumieją ich idoli i pasje, a co najważniejsze pozwalają się rozwijać. Maja okazję opracowywać swoje projekty, realizować pomysły. Do tego inspiruje też otoczenie szkolnych sal. Plakaty na ścianach, różnego rodzaju tablice i oczywiście mapa. To element, który wszyscy pamiętamy ze szkoły. Ale teraz można je znaleźc także w bardziej kreatywnej wersji. Mapy, które możecie znaleźć na Bimago są duże, czytelne i mają jeszcze jeden fajny dodatek. Korek, którym są podklejone pozwalają dowolnie wbijać pinezki i planować najdalsze podróże, czy poznawać historyczne miejsca. Chociaż jestem przekonana, że dzieci znajdą dla nich jeszcze więcej zastosowań. W projektowaniu takich miejsc jak szkolne wnętrza oczywiście liczą się też koszty, doskonale zdaje sobie sprawę. W takim wypadku także wszystko zależy od naszej kreatywności. Skoro w szkolnej sali ma już być taki element jak właśnie mapa to niech pozwoli dzieciom robić więcej niż tylko wędrować palcem po mapie. 

Te i wiele innych rozwiązań rodem z fińskiej szkoły wprowadziło LAS Academy w Sopocie, z którym właśnie miałam okazję współpracować. Dzieci mają okazję rozwijać się i realizować tak, aby osiągać to co dla nich ważne. Mam nadzieję, ze takich miejsc będzie coraz więcej. A może i Wy się zainspirujecie tym rozwiązaniem i zmienicie coś w szkołach swoich dzieci. Czasem nawet mała zmiana ma znaczenie. Warto od niej zacząć.

 

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?

 

JAK DESIGN WPŁYWA NA KREATYWNE MYŚLENIE W SZKOŁACH....CZY W OGÓLE WPŁYWA?


 

Te i wiele innych rozwiązań rodem z fińskiej szkoły wprowadziło LAS Academy w Sopocie, z którym właśnie miałam okazję współpracować. Dzieci mają okazję rozwijać się i realizować tak, aby osiągać to co dla nich ważne. Mam nadzieję, ze takich miejsc będzie coraz więcej. A może i Wy się zainspirujecie tym rozwiązaniem i zmienicie coś w szkołach swoich dzieci. Czasem nawet mała zmiana ma znaczenie. Warto od niej zacząć.

beata kwiatkowska

W piątek oficjalnie otworzyłam w mojej szkole pracownię przyrodniczą. Na suficie – kosmos, na roletach – galaktyki, na szafach ogromne mapy „współpracujące” z uczniami (do przyklejania, pisania itd.), a w nich mnóstwo pomocy do przyrody, biologii, geografii, fizyki i chemii… Można…? Można – jasne! Zachęcam do odwiedzin w naszej kosmicznej klasie!

Dodany przez: Gosia @

Woow! Bravo za super pomysł!

Dodany przez: Beata @

Dzięki. Klasa jest naprawdę unikatowa, więc zapraszam po garść inspiracji do nas! Może wpłyniecie na zmiany w kolejnych szkołach?

Dodany przez: Gosia @

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *